Naslouchač od Petry Stehlíkové

Zdravím. Po menší odmlce jsem zpět a to s recenzí na knihu Naslouchač od české autorky Petry Stehlíkové. Naslouchače jsem četla ještě v době, kdy ho autorka zveřejňovala na internetu, tudíž jsem věděla, do čeho jdu. V knihovně mi ležel od loňských Vánoc a vzhledem k tomu, že v prosinci vyjde pokračování, tak jsem se do něj konečně pustila. A nelitovala jsem.

Příběh je vyprávěn z pohledu dvanáctileté Ilan, která se narodila jako sklenář, zotročený národ. Přestože nevyhledávám knihy, kde jsou hlavními postavami děti, tak zde mi to vyhovovalo.

Paní Stehlíková stvořila svět, který vás bude fascinovat. Nejděsivější na tom je, že se opírá o svět, ve kterém žijeme.

Postavy jsou promyšlené a uvěřitelně napsané. Nejvíc toho samozřejmě víme o Ilan z jejíhož pohledu je příběh vyprávěný. Je to sympatická postava, přestože mě občas iritovala- ale to bude tím, že je dítě. Snadno si oblíbíte i pětadvacítku nebo alespoň její členy, kteří se v příběhu vyskytují víc. Na druhou stranu jsem nemohla vystát jejich naslouchače, který měl Ilan učit.
Musím také pochválit postupný vývoj vztahů mezi Ilan, bojovníky a zbytkem jejich družiny. Bylo to přirozené a chvílemi vážně milé.

Líbí se mi styl, kterým je příběh napsaný. Je to srozumitelně, svižně a čtivě napsané. Oceňuji jak je historie a různé události vysvětlovány stylem vyprávěním a Ilaninými otázkami. Rozhodně je to uvěřitelnější a přirozenější než to jen stroze napsat.
Dokonce i chápu, proč se lidé z Nížin ke sklenářům chovají tak jak to dělají, ale přijde mi nesmyslně, trestat děti za chyby, které udělali jejich předci před x lety. Ale to už odbočuji...

Na závěr bych řekla, že se jedná o skvělé čtení. Knihu jsem zhltla rychle a je jedině dobře, teď vyšel druhý díl Faja. Jen nevím, co budu dělat potom, když se třetí díl teprve píše. Je myslím jasné, že hodnotit budu pěti knížečkami.

Vím, že získat tvou důvěru bude těžké, a vím, že to chce čas. Ale chci, abys věděl, že my o tobě nepřemýšlíme jako o sklenaři nebo jako o někom, kdo způsobil pařížskou horečku, ale jako o jednom z nás. Nejsi tu sám, Ilane. Máš tu nás.



O KNIZE
Název: Naslouchač
Série: Naslouchač
Autor: Petra Stehlíková
Vydalo nakladatelství Host v roce 2016
Počet stran: 374

Anotace: Originální česká fantasy z fascinujícího temného světa.
Po Velké válce je svět rozdělen na dvě části, jedna je obyvatelná a druhá je zamořená jedovatými plyny. Obyvatelnou polovinu chrání štít, který čerpá energii ze zvláštního nerostu zvaného sklenit.
V blízkosti štítu žije národ sklenařů, kteří jako jediní dovedou sklenit těžit. Platí však za to vysokou daň. Nejenže energetické pole štítu odkazuje sklenaře k životu v téměř středověkých podmínkách. Těžba sklenitu způsobuje mnoho nemocí a znetvoření. Navíc byli sklenaři zotročeni lidmi z nížin.  Třináctiletá Ilan se jako jedno z mála dětí narodila bez deformací. Aby nebyla odvedena od své rodiny, od dětství se vydává za chlapce a skrývá se v hábitu s maskou, který musíi sklenaři nosit na znamení podřízenosti. Díky své schopnosti naslouchat sklenitu se začíná učit sklenařským brusičem.


Žádné komentáře:

Okomentovat

Děkuji za komentář. Moc si toho vážím :).