Třináctkrát proto od Jay Asher

Tak a jsem tu s dalším úlovkem z Humbooku- ještě budou tři a pak s tím dám pokoj. Tentokrát se vracím s recenzí na knihu Třináctkrát proto od Jaye Ashera. Jedná se o druhé vydání.

Knihu Třináctkrát proto jsem si vybrala především kvůli "davovému šílenství", které vyvolalo seriálové zpracování. Ono to šílenství nevyvolal jen ten seriál, ale i kniha, která je v zahraničí poměrně oblíbená. Rovnou říkám, že to nechápu. Nejspíš to bude i tím, že jsem čekala Něco a dostala jsem něco. Ale teď už přejdeme k recenzi.
Ještě menší varování- v průběhu článku je možný výskyt spoilerů. 

Vezmeme to pěkně od začátku. Clay obdrží balíček s kazetami. To samo o sobě není nic zvláštního. Jenže, jak je začne poslouchat dojde mu, že tohle není odměna, ale trest. Kdo by chtěl poslouchat obviňování lidí, které si na svůj seznam hříšníků napsala mrtvá holka? Ti, kteří jsou na jejím seznamu. Pokud se ptáte na jakém seznamu, tak odpověď je jednoduchá- jedná se o skupinu lidí, na které svádí svou smrt. 
Nápad má potenciál, ale autor ho, bohužel, nedokázal využít. Místo toho nám naservíroval zbytečné důvody a ukázku lidské stupidity. 

Teď se podíváme na hlavní postavy- Claye a Hannah. Clay mi byl od začátku sympatický. To se s postupem děje neměnilo, spíše ty emoce přibývali. Bylo mi ho líto a držela jsem mu palce, aby to doposlechl a nějak se z toho oklepal. Silně pochybuji, že se z takové zkušenosti dá vzpamatovat, ale i tak bych mu to přála. 
To Hannah je naprosto opačný případ. Ze začátku byla fajn, ale jak děj postupuje a ona nám ukazuje, čím si prošla, tak pocit pochopení z mé strany mizel. Na rovinu řeknu, že to byla hysterka, která ani nechtěla, aby jí někdo pomohl. Vyloženě si to užívala a zničit se chtěla. Možná ze začátku o pomoc stála, ale na konci už ne. Viděla se jako mučedníka, přestože jím nebyla. Vždyť, co tak hrozného se stalo? Jediné co stojí za řeč je to, jak viděla to znásilnění- a co si budeme povídat, větší dopad by to mělo na holčinu, která byla obětí. Samotné Hannah se nestalo nic, kvůli čemu by se měla zabít. Pomlouvali jí, ale to je běžné. Měla šmíráka, ale i to se dá vyřešit. Takže, kde jsou ty důvody? A ne, ta scéna na konci ve vířivce se nepočítá. Pokud holka neřekne ne a ještě tomu klukovi dobrovolně roztáhne nohy, tak se nejedná o znásilnění. 

Ve finále mi bylo spíš líto většiny těch dětí, které na tom seznamu byly. Kvůli její pokroucené psychice budou mít trauma do konce života. A to mi rozhodně fér nepřijde. 

Líbilo se mi, jakým stylem to bylo psané, přestože jsem se občas ztrácela v tom, kdo zrovna vypravuje- zda Clay nebo Hannah. Jinak to bylo čtivé a plynulé. 

A jsme u konce. Původně jsem chtěla dát tři knížečky, ale po konečném zvážení jsem dospěla ke dvěma. Kniha se četla rychle, ale tím to končí. Hanniny důvody byly zbytečné a přijde mi, že kniha navádí mladé lidi k tomu, aby za svá rozhodnutí vinili ostatní. Možná jsem zlá, ale kniha ve mně skutečně vzbuzovala samé negativní pocity a Hannah jsem měla plné zuby. Což je špatně, když si uvědomím, že bych jí, nejspíš, měla litovat. 

Doufám, že jste připravený, protože já se vám chystám vyprávět, jak to bylo s mým životem. Nebo přesněji řečeno- proč můj život skončil. A pokud posloucháš tyhle pásky, jsi jedním z důvodů i ty. 



O KNIZE
Název: Třináctkrát proto
Autor: Jay Asher
Vydalo nakladatelství CooBoo v roce 2017 (nové vydání)
Počet stran: 224

Anotace: Legendární kniha a předloha oblíbeného seriálu Clay Jensen je úplně normální kluk na střední. Jednoho dne na verandě najde balíček – krabici od bot v balicím papíře, bez zpáteční adresy. A uvnitř? Sedm magnetofonových kazet. Kdo dnes poslouchá kazety? A má si je on vůbec na čem přehrát? Ale když Clay ze zvědavosti zasune první kazetu do sterea, svět se mu obrátí vzhůru nohama. Z reproduktorů se totiž ozve hlas Hannah Bakerové – jeho spolužačky, která spáchala sebevraždu. Proč tedy znovu vstupuje do jeho života? A navíc ho svým způsobem obviňuje z toho, co se stalo... proč? To je otázka, která se mu stále převrací v hlavě a na těch sedmi kazetách je třináct důvodů... (databazeknih.cz)

1 komentář:

  1. Knížku jsem celou nečetla, moc mě nezaujala, přijde mi, že je spíš psaná pro mladší generaci, ale zas to téma právě není úplně vhodné pro mladší, tak nevím ... seriál mě bavil, ale že by to byl úplný výstřel to zas ne :)
    Petra z blogu www.mygoldenmind.blogspot.cz

    OdpovědětVymazat

Děkuji za komentář. Moc si toho vážím :).